4/24/2014

نصرتي، رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي در دانشگاه علم و صنعت:

قزوين در مجمع جهاني شهر اسلامي در سطح بين‌المللي معرفي شد

برگزاري مجمع جهاني شهر اسلامي در 9 شهريور 92 با حضور ميهمانان داخلي و خارجي و کشورهاي اسلامي يک جهش خوبي براي معرفي قزوين در سطح بين المللي بود که از اين ظرفيت به خوبي استفاده شد .

 

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: برگزاري مجمع جهاني شهر اسلامي در 9 شهريور 92 با حضور ميهمانان داخلي و خارجي و کشورهاي اسلامي يک جهش خوبي براي معرفي قزوين در سطح بين المللي بود که از اين ظرفيت به خوبي استفاده شد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در "نشست معماري اسلامي" دانشکده معماري و شهرسازي دانشگاه علم و صنعت تهران که با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان در سالن آمفي تئاتر شهيد مداح ساداتيه برگزار شد، افزود: در اين اجلاس، توانستيم شهر قزوين را با پيشينه تاريخي، علمي و فرهنگي در سطح بين المللي معرفي کنيم.
وي با اشاره به اهميت برگزاري اين اجلاس که در روز قزوين برگزار مي‌شود، گفت: برنامه‌هاي بزرگداشت روز قزوين در سه محور برگزاري اجلاس جهاني، تجليل از مفاخر و فرهيختگان و جشنواره بازي و اسباب‌بازي برگزار شد که برگزاري اجلاس جهاني از اهميت بسزايي برخوردار داشت.
نصرتي گفت: در اين اجلاس بررسي شد که شهر اسلامي چگونه از مسير خود دور شده و براي بازگرداندن شهر به فضاي اسلامي بايد چه کار کرد.
وي با تصريح اينکه اين اجلاس بايد هنرمندانه و با تمام دقت برگزار شد، گفت: در اين اجلاس علماي ديني و کارشناسان معماري و شهرسازي از سراسر شهر هاي اسلامي دنيا در کنار هم حضور يافتند تا بتوانند با همفکري سکونت در شهرها را با معماري اسلامي احياء کنند.
شهردار قزوين با بيان اينکه انتخاب قزوين به عنوان ميزبان اين اجلاس بر اساس داشتن تاريخ و فرهنگ غني است، گفت: بر اساس اسناد و شواهد علماي سني و شيعه بسياري در شهر قزوين زندگي مي‌کردند و همچنين قزوين داراي مکتب معماري اسلامي خاص است و بر اين اساس شهر قزوين به عنوان ميزبان نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي انتخاب شده است.
وي با اظهار اينکه احترام به مالکيت سکونت و حقوق شهروندي از ديدگاه اسلام يک دغدغه اساسي است، بيان کرد: در حال حاضر وجود معيارها و سبک‌هاي اروپايي، آمريکايي و آسياي مترقي در معماري و شهرسازي روز افزون شده است و شهرهاي کشورهاي اسلامي ديگر رنگ و بوي از معيارهاي اصيل اسلامي ندارند.
شهردار قزوين گفت: شهرداري قزوين با همراهي و مشارکت سازمان اسکان بشر برنامه ملل متحدد نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي را با هدف پرداختن به معيارهاي شهر اسلامي برگزار کرد.
نصرتي افزود: البته تاکنون همايش‌هاي فراواني براي تبيين شاخصه‌هاي شهر اسلامي در کشور برگزار شده ولي به طور کامل اجرايي نشده است.
وي اضافه کرد: با آسيب شناسي دقيق و کارشناسي، اين مهم با يک نگاه اجرايي و با همراهي همه گروه‌ها اهم از دانشگاه‌هاي علوم ديني، حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌هيان و شهرداران در اين اجلاس معيارهاي دقيق و اصولي تعريف خواهد شد.
شهرداري قزوين بيان کرد: تقاضاي شهرداري قزوين براي ايجاد دبيرخانه دائمي اين اجلاس براي دو سال مورد پذيرش قرار گرفته است.
وي افزود: ايران اسلامي با ادعاي داشتن مکتب معماري خاص در شهرهاي اصفهان، تبريز، شيراز و قزوين اين نگاه را دارد که معيارهاي مورد نظر را براي سبک‌هاي زندگي شهروندان در نظر بگيرد تا در گسترش شهرها به دو مولفه احساس تعلق به محلات و هويت اسلامي توجه شود.
استقرار دبيرخانه دائم اجلاس در قزوين
نصرتي بيان کرد: از ويژگيهاي اين اجلاس باقي ماندن مرکزيت دبيرخانه در ايران و شهرداري قزوين بود تا در هر دو سال در يک کشور برگزار شود.
وي تصريح کرد: از آنجا که هر ساله از از طريق اسکان بشر سازمان ملل متحد در سطح جهاني در هشت منطقه جوايزي به بهترين عملکردها و تجربه ها داده مي شد يکي ديگر از کارهاي ابتکاري اين اجلاس اين بود که تصميم گيري شد تا بهترين عملکرد اسلامي مورد قضاوت و داوري قرار گيرد و از طريق مجمع براي شهرهاي اسلامي جوايزي داده شود تا براي همه تاثيرگذاران در مديريت شهرها موثر باشد و ايجاد انگيزه کند.
تمرين برگزاري اجلاس هاي بين المللي
نصرتي در پاسخ به سوالي در خصوص اهميت کسب تجربه در اين اجلاس براي تداوم ميزباني هاي بزرگ بين المللي در آينده يادآور شد: اين اجلاس توان نيروهاي بومي استان را براي برگزاري نشست هاي جهاني مطرح کرد و اين مجمع شتابي به معرفي قزوين داد که شايد تا 10 سال اگر مي خواستيم قزوين را معرفي کنيم اين نتيجه را نمي گرفتيم در حالي که با اين حرکت قزوين با قرار گرفتن در همه شبکه هاي بين المللي صدا وسيما، خبرگزاريها و سايت ها مطرح شد.
اين مسئول اظهار داشت: اين اجلاس با عنوان شهر اسلامي کار جديدي بود که بايد آسيبهاي آن مشخص شود و استان قزوين تمرين خوبي کرد و با حمايت شخصيت هاي تاثيرگذار استاني، مديران و معاونان دستگاههاي اجرايي، شهرداري، شوراي شهر، رسانه ها و همه کساني که به هر حال در کنار هم قرار گرفتند و يک اتحاد و همدلي صورت گرفت تا ميزباني به نحو مطلوبي صورت گيرد.
   شهردار قزوين تصريح کرد: با تاکيد نماينده ولي فقيه و امام جمعه قزوين به حوزه علميه براي همکاري و تعيين معيارها يک کاري که شايد به هماهنگي چند وزارتخانه نياز داشت در استان قزوين با همت و تلاش شبانه روزي همه مسئولان و دست اندرکاران و توسط شهرداري قزوين انجام شد که مي تواند جايگاه استان را ارتقاء بخشد.
نصرتاي افزود: در اين مراسم پرچم ويژه مجمع شهر اسلامي در مراسمي از سوي شهردار و رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين براي انتقال به عتبات عاليات تقديم شهردار کاظمين شد.
 
شهردار قزوين و دبير دائمي مجمع گفت: تفاهم نامه همکاري مجمع جهاني شهر اسلامي با سازمان حفاظت محيط زيست به امضاي معاون سازمان حفاظت محيط زيست و شهردار قزوين رسيد.
وي بيان کرد: مجمع جهاني شهر اسلامي هردو سال تهيه مي شود که اين بار مي خواهد رويکرد صحيح و درست به محيط زيست داشته باشد به همين خاطر مجمع خواستار يادداشت تفاهم با سازمان شد.
نصرتي افزود: شهريور1392 اولين مجمع با حضور 23 کشور از 58 کشورجهان تشکيل شد و قزوين بعنوان ميزبان اول اين مجمع بود که وزارت کشور ، راه و شهرسازي ، ميراث فرهنگي و گردشگري همکاري شايسته اي داشتند و بغداد براي ميزباني دوم اين مجمع جهاني انتخاب شد .
شهردار قزوين از تهيه اطلس جهاني شهر اسلامي خبرداد و اظهار داشت: اولين تفاهم نامه اين مجمع جهاني با سازمان حفاظت محيط زيست کشور امضاء ميشود و اين نشانگر رويکرد اين مجمع که رويکردي اسلامي به محيط زيست دارد.
تصويب اساسنامه شهر اسلامي توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل
شهردار قزوين و رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي با اشاره به تصويب اساسنامه شهر اسلامي توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل اعلام کرد: حدود سه ماه است از شروع به کار حجت الاسلام قرائتي و گروه کارشناسان ديني مي‌گذرد و قرار شد چند جلد کتاب در زمينه ويژگي‌هاي شهر اسلامي تدوين شود.
مسعود نصرتي يادآور شد: دومين اجلاس مجمع جهاني شهر اسلامي در بغداد در يک و سال و نيم آينده برگزار مي‌شود و طرف عراقي علاقه‌مند و جدي موضوع را دنبال مي‌‌کند.
وي اظهار داشت: چهارتفاهم نامه توسط دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي پيگيري شده است که تاکنون تفاهم نامه با سازمان محيط زيست امضا و با و وزارت راه و شهرسازي امروز امضا مي‌شود.  
نصرتي اظهار داشت: اساسنامه مجمع جهاني شهر اسلامي بعد از هشت بار اصلاح نهايي شده و آماده ابلاغ است و با 203 شهر برگزيده از 58 کشور براي عضويت مکاتبه صورت گرفته است.
رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي با اشاره به اينکه تفاهم‌نامه‌‌ها در سال 1393 به مرحله اجرا خواهد رسيد، گفت: مشارکت در معرفي جايزه جهاني شهر اسلامي، معرفي پنج شهر با ويژگي‌ منحصر به فرد شهرسازي و معماري اسلامي براي ورود به پروژه اطلس جهاني شهر اسلامي و ارائه و مبادله نتايج پژوهش در خصوص فرايند تحقق شهر اسلامي با رويکرد معيارهاي شهر اسلامي از جمله تعهدات وزارت راه و شهرسازي در تفاهم نامه با مجمع جهاني شهر اسلامي است.
بنابر اين گزارش وزارت راه و شهرسازي بر اساس تفاهمنامه منعقد شده متعهد شد تا در مجمع جهاني شهر اسلامي عضو شود و دو شهر پايلوت با مختصات "حقوق سکونت در اسلام و معيارهاي شهر اسلامي" معرفي کند و در شوراي سياستگذاري و هدايت فني مجمع جهاني شهر اسلامي نماينده اين وزارتخانه حضور يابد.
دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي در مجتمع فرهنگي-تاريخي سعدالسلطنه شهر قزوين واقع شده است و شهردار فعلي قزوين در حال حاضر رئيس مجمع جهاني شهر اسلامي است.
مجمع جهاني شهر اسلامي با امضاي تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازي متعهد شده است تا جايزه جهاني شهر اسلامي را برگزار کند و اطلس جهاني شهرهاي اسلامي را با مشارکت سازمان ملل متحد تدوين کند.
همچنين تدوين منشور سکونت از نگاه اسلام با مشارکت سازمان ملل متحد با رويکرد معيارهاي سکونت در دين مبين اسلام از مهمترين تعهدات مجمع جهاني شهر اسلامي است.
شايان ذکر است؛ در پايان اين نشست از  استادکار معماري سنتي آقاي علي‌اصغر شعرباف قدير شد.
استاد علي‌اصغر شعرباف، استاد برجسته هنرهاي وابسته به معماري، در سال 1310خورشيدي در تهران متولد شد. او از سن ده سالگي به امر پدرش استاد حاج محمد شعرباف به کار تزيينات معماري که حرفه خانوادگي آنها بود پرداخت. پدربزرگ او، استاد حاج عباس پيوند، از اساتيد برجسته زمان خود بوده و لقب پيوند نيز به دليل توانايي او در جابجايي پايه‌ها از زيرتاقها و اتصال اجزا معماري به يکديگر به وي داده شده بود. اصغر شعرباف در زمان جواني از تجربه استادان ماهر و زبردستي چون استاد حسين لرزاده، استاد حاج محمد معمار کاشاني و نيز پدر خويش، در کنار ساير استادان کاشي‌تراش و کاشي‌کار تجربه هاي بسيار کسب کرد و توانست در سنين جواني به تنهايي انجام کارهاي تزيينات معماري بويژه ترسيمات گره‌ها و کاربندي‌ها را بر عهده گيرد.
از جمله فعاليت هاي معماري وي مي توان کارهاي وي در مسجد جامع ساوه، مسجد اعظم قم، مسجد سپهسالار، مدرسه سپهسالار (شهيد مطهري)، امامزاده زيد تهران، مسجد حضرت ابراهيم، نمايشگاه بين‌المللي تهران، بقعه شيخ صفي در اردبيل، مسجد دانشگاه صنعتي شريف، بازار مبل ارزي يافت‌آباد، بناي شهداي هفت‌ تير در بهشت زهراي تهران و زيرزمين تالار الماس کاخ گلستان را نام برد.
او در کار مرمت بنا و به خصوص مرمت تزئينات بناهاي کهن نيز تبحر دارد. از آن جمله مي توان به مرمت عمارت بادگير و تالار الماس و بخش‌هاي تزييناتي به ويژه حوض خانه از مجموعه کاخ‌هاي سعد‌آباد نيز مرمت و بازسازي سر در بناي تاريخي عالي قاپوي قزوين نام برد.
وي همچنين به تدريس معماري نيز پرداخته وافرادي چون محمدعلي بياباني، از استادان برجسته معماري سنتي در دوره معاصر از شاگردان اوست.
تاليفات
    کتاب گره و کاربندي در چند جلد، ناشر سازمان ميراث فرهنگي كشور
    ترسيمات دست کشيده‌ (در دست چاپ)
پايان پيام

 

related images