شنبه ۱۳۹۵/۰۵/۰۲

لوپز مورنو، معاون ظرفيت‌سازي و پژوهش برنامه اسکان بشر ملل متحد:

مسوولان از تجربه قزوين در برنامه CPI براي توسعه ملي استفاده کنند

پروفسور ادوار دو لوپز مورنو، معاون ظرفيت‌سازي و پژوهش برنامه اسکان بشر ملل متحد گفت: اميدواريم با استفاده از تجربه قزوين در برنامه CPI (شکوفايي شهري) مسوولان بتوانند از اين الگو براي توسعه ملي بهره‌برداري کنند.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ پورزرندي در جلسه هماهنگي CPI (شکوفايي شهري) که در محل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور برگزار شد، افزود: بر اساس مجوز مجمع عمومي، سازمان ملل هپيتات بايد گزارشي از وضعيت شهرهاي جهاني ارائه مي‌کرد و بر اساس همين مجوز در سال 2012 اولين گزارش جهان توسط هپيتات تهيه شد و شاخصه اندازگيري شکوفايي شهري مطرح شد که چگونه مي‌توان شکوفايي شهرها را اندازگيري کرد.

وي توضيح داد: هپيتات از 54 شهر از مناطق مختلف دنيا پرسش کرد که چه پارامترهايي باعث شکوفايي آنها مي‌شود، اين نظريات روي پنج محور با شدت بيشتري مطرح مي‌شد و در سال بعد استقبال خوبي شد و مديران و شهرداران به دنبال اين بودند که با استفاده از CPI چگونه مي‌توان شهرها را ارتقا داد.

وي گفت: ما آن شاخص‌ها را در چارچوب هپيتات به يک برنامه جهاني تبديل کرديم و خواستيم که از طريق سازمان ملل آن را ارائه دهيم و هدف ما اين بود که اطلاعات را اندازه‌گيري کنيم و خواستيم قزوين پايلوت اين برنامه باشد تا با تنظيم سياست‌ها و استراتژيک‌‌ها ارتقاء يابد و با استفاده از اين پايلوت مي‌خواهيم در سياست‌هاي ملي تاثيرگذار باشيم و بتوانيم باعث ارتقاء ساير شهرها در ايران شويم.

لوپز مورنو، افزود: براي اندازگيري 6 عامل و فاکتور شامل حکم‌راني شهري، پايداري محيط زيست، برابري همگاني، کيفيت زندگي، توسعه زندگي و بهره‌وري شناسايي شد.

وي افزود: ما اين شاخص‌ها را در مورد شهرهاي مياني داريم و شباهت‌هاي آنها را به خوبي مي‌بينيم.

لوپز مورنو با بيان اينکه برنامه پايلوت جهاني در قزوين شامل سه بخش است که تاکنون براي جاي ديگري انجام نداده‌ايم، گفت: اول اينکه اين اولين پروژه CPI  در جهان است و دوم اينکه استفاده از برنامه شاخص شکوفايي شهري براي پايش اهداف و آرمان‌هاي توسعه پايدار مي‌باشد و سوم اينکه ترکيب کردن برنامه شهرهاي سبز يونيپ و هپيتات با برنامه قزوين است.

وي ادامه داد: سوالي که امکان دارد براي شما پيش بيايد اين است که ارزش اين برنامه و فرق آن با ساير برنامه‌ها و شاخص‌ها چيست؟ بايد در جواب بگويم که چهار عامل داريم اول اينکه اين يک شاخصه است که داراي انعطاف است و با شرايط شما بومي خواهد شد و دوم اينکه شاخص‌ها را به خودي خود نگاه نمي‌کنيم بلکه مي‌خواهيم تاثير شاخص‌ها را با هم  داشته باشيم و به دنبال يک نگاه منسجم هستيم.

وي اضافه کرد: سومين عامل اين است که اين برنامه اولين برنامه‌اي است که آناليز آمايش سرزميني را با خود دارد و چهارم اينکه با استفاده از اين شاخص‌ها مي توانيم از سطح محله شروع و به کشور تعميم دهيم.

لوپز مورنو ادامه داد: براي کلان شهر تهران نمي‌توانيم يک شاخص داشته باشيم و بايد شاخص‌هاي زيادي را بر هم منطبق کنيم و پس از تعيين شاخص‌هاي پايه به اندازه‌گيري ساير شاخص‌ها خواهيم پرداخت و با استاندار قزوين مذاکره مي‌کنيم تا شاخص هاي خاص را تعيين کنيم.

وي افزود: اميدواريم با استفاده از تجربه قزوين مسوولان بتوانند از اين الگو براي توسعه ملي بهره‌برداري کنند.

لوپز مورنو بيان کرد: وقتي برنامه اقدام و عمل تهيه شد بايد سرمايه‌گذاري روي برخي برنامه‌ها را آغاز کنيم و بر اساس اين تحليل  و آناليز در شهرهاي مختلف مي‌توانيم به طريق مختلف مثل پيدا کردن سرمايه‌گذار و يا برخي شرکا اقدام کنيم.

گفتني است؛ اين جلسه با حضور  دکتر پورمحمدي معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، دکتر فريدون همتي استاندار قزوين، دکتر مسعود نصرتي شهردار قزوين، دکتر داود محمدي نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي، دکتر حسين محمدپورزرندي مديرعامل بانک شهر، سيامک مقدم  مدير دفتر هپيتات در ايران، دکتر رضا پور وزيري رئيس مرکز جهاني رهبران شهري و دبير شهرهاي شکوفايي شهري، دکتر سيدو اندو رئيس حقوقي هپيتات، ايزابل وتزل هماهنگ‌کننده برنامه جهاني شهرهاي سبز، دکتر سارا حبيبي مدير برنامه‌ريزي شهري در دفتر تهران، پروفسور ادوار دو لوپز مورنو معاون ظرفيت سازي و پژوهش برنامه اسکان بشر ملل متحد برگزار شد.

پايان پيام

 

 

تصاویر مرتبط