7/21/2016

شهردار قزوين در نشست تخصصي سومين کنگره بين‌المللي مديريت شهري:

معرفي شهر قزوين به عنوان شهر خلاق در اولويت‌ شهرداري قرار دارد

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: معرفي شهر قزوين به عنوان شهر خلاق از سوي يونسکو يکي از برنامه‌هاي اولويت‌دار شهرداري قزوين است.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در سخنراني خود در نشست تخصصي نخستين اجلاس شوراها و شهرداران 2016 و سومين کنگره بين‌المللي مديريت شهري ايران با موضوع مديريت شهري در مسير توسعه پايدار از منظر يونسکو با محوريت شبکه شهرهاي خلاق يونسکو افزود: اميدواريم پيگيرهاي مديريت شهري مبني بر معرفي شهر قزوين به عنوان شهر خلاق از سوي يونسکو به نتيجه برسد.

وي بيان کرد: اشتراک تجربه‌هاي موفق بين شهرها، باعث ايجاد محيطي خواهد شد که شهرها آينده بهتري داشته باشند و از رکود خارج شوند و زمينه اشتغال ايجاد مي‌شود.

نصرتي با تاکيد بر اينکه شهر خلاق در کنار گردشگري خلاق يکي از اولويت‌هاي مديريت شهري است، گفت: از نگاه يونسکو نسل اول گردشگري، گردشگري ساحلي بود و نسل دوم گردشگري، گردشگري فرهنگي بود و نسل سوم گردشگري، گردشگري خلاق بود.

وي گفت: شهرهاي خلاق منابع فرهنگي خود را احياء و به جامعه بين‌المللي معرفي مي‌کنند و همچنين شهرهاي خلاق با ايجاد همکاري بين افراد جامعه، اجتماع را از رکود خارج مي‌کنند.

شهردار قزوين با بيان اينکه گذشتگان ما توسعه پايدار را به معناي واقعي انجام دادند، بيان کرد: گذشتگان ما خلاقانه شهرها را طراحي، ايجاد و حفظ و نگه‌داري کردند و به نسل حاضر تحويل دادند.

نصرتي به تجربه خلاق و موفق شهر قزوين در گذشته اشاره کرد و گفت: شهر قزوين داراي باغستاني است که در گذشته 6 هزار هکتار بود و درختان اين باغ قدمت 700 تا هزار ساله دارند اما اکنون فقط 2هزار و 600 هکتار از آن باغستان باقي مانده است.

وي اضافه کرد: اين باغستان به گونه‌اي طراحي شده بود که درختان به طور طبيعي ساليانه 2 بار آبياري مي‌شدند و سيل و بادهاي مضر را مهار مي‌کردند و گذشتگان ما با برنامه ريزي و طراحي و خلاقيت شهري توانسته بودند با اين باغستان از شهر محافظت کنند.

شهردار قزوين با اظهار اينکه نگاه ما از خلاقيت موضوعات عجيب و غريب نيست، گفت: همين باغستان يکي از خلاقيت‌هاي گذشتگان ما بود که متاسفانه نتوانستيم از آن حفاظت کنيم.

اين مقام مسوول بيان کرد: جاده ابريشم يکي از داشته‌هاي شهرهاي ايران است که حداقل 29 شهر ايراني در اين مسير قرار دارند و بايد از اين ظرفيت استفاده شود که چگونه بتوانيم خلاقيت، ابتکار و بازآفريني شهري داشته باشيم و جلوي تخريب‌ها را بگيريم.

وي گفت: تراکم فروشي و شهر فروشي از اقدامات زودگذر است که جلوي توسعه پايدار شهر را مي‌گيرد.

شهردار قزوين با بيان اينکه مکان، انسان و سرمايه‌گذاري سه رکن اصلي شهر خلاق است، افزود: انتظارات سازمان يونسکو از شهرهاي داراي فرهنگ، پيشينه و با هويت اين است که به موضوعات خلاقانه بپردازند.

وي با بيان اينکه 116شهر از کشورهاي مختلف عضو شبکه شهرهاي خلاق يونسکو هستند، گفت: شهر قزوين تجربه موفقي در زمينه طراحي دارد و سازمان خدمات طراحي شهرداري قزوين توانسته 303 طرح را در يک برنامه زماني تهيه و طراحي کند.

نصرتي ادامه داد: در مسابقه بهترين عملکرد 5 قاره جهان، 880 طرح ارائه شد که در مرحله داوري 4 طرح به عنوان طرح برتر معرفي شد که يک طرح شهرداري قزوين به عنوان طرح برتر با موضوع احياء قنوات انتخاب شد و مورد تقدير قرار گرفت.

شهردار قزوين گفت: افزايش تعداد گردشگران، توسعه پايدار شهري، اثرگذاري و مديريت شهري و برندسازي و افزايش اشتغال‌زايي از شاخصه‌هاي شهر خلاق است.

نصرتي گفت: براي تصويب سند جهاني طرح شکوفايي شهري قزوين در سازمان ملل اقدامات اوليه صورت گرفته  و اميدواريم در 15 و 16 مردادماه سال جاري اين سند در مقر سازمان ملل به تصويب برسد.

وي افزود: براي ايجاد شهر خلاق بايد علاوه بر اينکه شهر گذشته را حفظ کنيم به توسعه پايدار هم نگاهي داشته باشيم و تحويل آيندگان بدهيم.

شهردار قزوين بيان کرد: شهر قزوين داراي تجربه هاي موفقي در شکوفايي شهري است و اين آمادگي را دارد که اسناد اين موفقيت را به اشتراک بگذارد.

گفتني است؛ اجلاس جهاني شوراها و شهرداران 2016 و سومين کنگره بين­المللي مديريت شهري با حضور دکتر روحاني رئيس جمهور و با هدف رشد و توسعه چشمگير مديريت شهري کشور، آگاهي از آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي، تعامل روزافزون نهادها و سازمان­هاي دولتي با يکديگر به منظور دستيابي زودهنگام توسعه مديريت شهري کشور با محورهاي مختلف اين حوزه از جمله گردشگري، حقوق شهروندي، مديريت بحران، محيط زيست شهري، معماري و شهرسازي، شهر هوشمند و بازاريابي شهري، سرمايه گذاري شهرداري ها و درآمد پايدار، با حضور اعضاي شوراهاي اسلامي و شهرداران سراسر کشور، سخنراني مديران ملي، شهرداران خارجي، سرمايه گذاران بين المللي، 30 و 31 تيرماه 95 در مرکز همايش‌هاي بين المللي  برج ميلاد تهران برگزار شد.

اين رويداد بزرگ شهري کشور با برگزاري بيش از 30 پنل، سمينار و نشست هاي تخصصي در حوزه محورهاي اساسي مديريت شهري در سالن هاي جنبي برج ميلاد و با حمايت علمي سازمان هاي ذيربط مديريت شهري، اساتيد، صاحبنظران و نخبگان اين عرصه  نيز همراه بود.

پايان پيام

  

 

related images