6/28/2016

در ميزگرد خبري "غرق‌شدگي‌هاي اخير استان قزوين" مطرح شد؛

"خطاي انساني" عامل اصلي غرق‌شدگي‌هاي اخير استان قزوين

در ميزگرد خبري خبرگزاري تسنيم با عنوان "غرق‌شدگي‌هاي اخير استان قزوين"، اشتباهات فردي علت اصلي تلفات جاني در سدها و کانال‌هاي آبي مطرح شد.

خبرگزاري تسنيم: با شروع فصل گرما و تمايل شهروندان و به ويژه جوانان نسبت به حضور در محيط‌هايي مفرح همچون استخر شنا، بايد تمهيدات لازم و ضروري در زمينه رعايت ايمني و استاندارد در اين گونه فضاها اتخاذ شود.

متاسفانه برخي جوانان شنا کردن در سدها و کانال‌هاي انتقال آب به سبب انجام تفريحي رايگان ترجيح داده که اين امر در سال‌هاي گذشته تلفات جاني بسياري در استان قزوين در پي داشته که نيازمند توجه ويژه مسئولان مربوط است.

استان قزوين با دارا بودن شبکه آبياري به طول هزار و200  کيلومتر شامل کانال اصلي و فرعي و با بيش از 4 دهه قدمت از بزرگترين و مجهزترين شبکه‌هاي آبياري کشور به شمار مي‌رود که همه ساله با جاري شدن آب سد طالقان در کانال‌هاي آبياري شاهد اخبار ناگوار غرق‌شدگي هستيم.

متاسفانه در سه ماهه نخست امسال پنج مورد غرق‌شدگي در کانال‌هاي آب، سد زياران و رودخانه‌هاي اطراف سد و همچنين 2 مورد غرق‌شدگي در استخرهاي کشاورزي استان قزوين اتفاق افتاده اين در حالي است که در سال 94 آمار غرق‌شدگان در استان چهار نفر بوده است.

با توجه به غرق‌شدگي‌هاي اخير در سد زياران و موارد مشابه در کانال‌هاي آب اصلي و فرعي، خبرگزاري تسنيم قزوين نسبت به برگزاري ميزگرد خبري در اين زمينه و با حضور جمعي از مسئولان استاني اقدام کرد.

مشروح ميزگرد خبري "بررسي علل غرق‌شدگي‌هاي اخير در استان قزوين" به شرح ذيل است:

 

90 درصد تلفات جاني غرق‌شدگي در آبشار و پل مغار رخ مي‌دهد

رضا گروسي، مديرکل ستاد بحران استانداري قزوين در اين ميزگرد خبري با تشکر از اقدام خلاقانه خبرگزاري تسنيم مبني بر برگزاري اين نشست اظهار کرد: براساس آمارهاي به‌دست آمده، تلفات جاني در سد زياران و کانال شبکه آبياري دشت قزوين در سال 91، 13 نفر بوده که در سال 92 به 17 نفر افزايش و در پي اقدامات موثر دستگاه‌هاي اجرايي اين آمار در سال 93 به شدت کاهش يافته است.

وي از غرق‌شدگي 4 نفر در سال 94 و 5 نفر در سه ماهه نخست امسال در سد زياران و کانال‌هاي آب اصلي و فرعي خبر داد.

مديرکل ستاد بحران استانداري قزوين با بيان اين مطلب که «غرق شدگي در سدها متاثر از خطاهاي انساني است» گفت: اشتباهات فردي علت اصلي تلفات جاني در سدها و کانال‌هاي آبي بوده نه سوء‌مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي.

گروسي عنوان کرد: کانال آبياري دشت قزوين با طول 1200 کيلومتر شامل کانال‌هاي اصلي و فرعي بوده که اين کانال‌ها در اکثر نقاط استان پراکنده است که جوانان به انگيزه شنا و تفريح رايگان، فريب ظاهر امن و بي‌خطر جريان آب را خورده و بدون توجه به شيب کانال‌ها و جريان تند آب با شنا کردن در اين کانال‌ها جان خود را از دست مي‌دهند.

وي گفت: با توجه به قدمت 50 ساله سد زياران و توسعه شهرها و روستاها در اطراف اين سد و کانال‌هاي آن، تامين بخشي از ايمني آن به شرکت آب‌ منطقه‌اي و بخشي برعهده فرمانداران، شهرداران و مربوط به سازه‌هاي جديدي بوده که به حريم وزارت نيرو تصرف کرده‌اند.

مديرکل ستاد بحران استانداري قزوين خاطرنشان کرد: براساس ارزيابي‌ها مهم‌ترين محل‌هاي تلفات انساني و غرق‌شدگي در سال‌هاي اخير به دو بخش آبشار و پل مغار و کانال اصلي انتقال آب تقسيم‌بندي مي‌شود.

گروسي افزود: براساس آمارهاي به‌دست آمده 90 درصد تلفات انساني به سبب جذابيت‌هاي توريستي و طبيعي در منطقه آبشار و پل مغار رخ داده و در اين محل بيش از 40 نقطه خطر شناسايي شده که بايد کنترل ويژه‌اي در اين بخش صورت گيرد.

وي با بيان اين مطلب که در کانال اصلي انتقال آب پنج نقطه خطر شناسايي شده است عنوان کرد: پل‌ها، سيفون‌ها، محل‌هاي انشعاب، جاده سرويس کانال اصلي و کالورت‌هاي ساخته شده در مسير مسيل‌ها نقاط خطرپذير در کانال اصلي انتقال آب بوده که مرگ در سيفون‌ها حتمي است.

مديرکل ستاد بحران استانداري قزوين تعبيه تنه‌گير در فاصله 400 متري سد زياران را به منظور جلوگيري از ورود جسد به سد امري لازم و ضروري بيان کرد.

گروسي تصريح کرد: در غرق‌شدگي جوان 22 ساله آبيکي که جسد پس از 9 روز با تخليه سد پيدا شد، خوشبختانه مديريت مطلوبي صورت گرفت و سد با کمترين هزينه تخليه شد.

وي تامين ايمني در شهرک مهرگان و حاشيه‌هاي شهري در اطراف کانال اصلي انتقال آب(مادر) را امري بسيار مهم برشمرد چرا که در اين مناطق با توجه به کمبود امکانات و اقامت قشر آسيب‌پذير جامعه احساس خطر جدي وجود دارد.

مديرکل ستاد بحران استانداري قزوين گفت: قسمتي از امر تامين ايمني سدها و کانال‌ها مغفول مانده که اين موضوع به متوليان ساخت سکونت‌هاي غيراصولي و بي‌رويه در اطراف کانال‌ها مربوط مي‌شود.

 

لزوم تربيت غواصان حرفه‌اي در آتش‌نشاني آبيک

ابوالفضل ذوالقدر مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين در اين ميزگرد گفت: از رسانه‌ها و به ويژه خبرگزاري تسنيم که اين اقدام ارزشمند را انجام داده درخواست داريم در زمينه ممنوعيت شنا در سدها و خطرات جبران‌ناپذير آن تلنگري جدي و اساسي به مردم و مسئولان مربوط بزنند.

وي بيان کرد: فرهنگ‌سازي در اين موضوع بسيار حائز اهميت بوده چرا که همين مهم سبب کاهش 30 درصدي حريق در چهارشنبه‌سوري سال 94 شد.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين ادامه داد: با توجه به وجود سد زياران در شهرستان آبيک بايد چند غواص ماهر در اين شهرستان وجود داشته باشد که در همين راستا پرسنل آتش نشاني قزوين آماده ارائه آموزش هاي رايگان به نيروهاي آتش‌نشاني آبيک هستند.

 اميد است با رعايت موارد ايمني و اقدام به قوانين اجازه دهيم تا کانال‌هاي آبياري دشت قزوين براي سيراب کردن مزارع و باغات مصرف شود و با اقدامات ناآگاهانه به کشاورزي، صنعت و اقتصاد استان ضربه وارد نشده و خانواده‌ها داغدار نشوند.

 

تصرف برخي مناطق متعلق به وزارت نيرو توسط جاده‌هاي روستايي

حميد پويا مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان قزوين در اين ميزگرد با بيان اهميت اطلاع‌رساني و پاسخگويي به رسانه‌ها گفت: وزارت نيرو متولي تمام رودخانه‌ها، سواحل و کانال‌ها بوده اما پروژه ساخت سد زياران مربوط به 50 سال گذشته بوده و رديف اعتبارات آن بسته شده است.

وي بيان کرد: امکان ديوارکشي کانال‌ها و رودخانه منتهي به سد زياران وجود ندارد اين در حالي است که برخي جاده‌هاي متعلق به وزارت نيرو، امروز به جاده روستايي تبديل شده و همين امر در ميزان تلفات اثرگذار خواهد بود.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان قزوين خاطرنشان کرد: در زمينه جلوگيري از بروز غرق‌شدگي‌ها موضوع فرهنگ‌سازي نقش به‌سزايي داشته که تعامل مطلوبي با صداوسيما و رسانه‌ها در اين زمينه صورت گرفته است.

پويا با بيان اين مطلب که تخليه سد به کشاورزان خسارت وارد نکرد ادامه داد: تخليه سد براي يافتن جسد جوان 22 ساله آبيکي به کشاورزان خسارتي وارد نکرد اما 2 ميليون مترمکعب از ذخاير آبي که حدود 300 ميليون ريال بوده به امور آب منطقه‌اي خسارت وارد شد.

گفتني‌ است به گفته گروسي مديرکل ستاد بحران استانداري قزوين تخليه سد امکان خسارت 100 ميليارد توماني را در پي داشت که با مديريت مطلوب مسئولان اين خسارت به 30 ميليون تومان کاهش يافت.

 

ايمن‌سازي جدي در نقاط حادثه‌خيز سدها صورت گيرد

علي رحماني فرماندار آبيک با بيان خلأ فرهنگي در زمينه شنا نکردن در سدها بيان کرد: نخستين موضوع در جلوگيري از تلفات جاني در سدها، فرهنگ‌سازي بوده که نيازمند توجه ويژه است.

وي بيان کرد: چندي پيش اداره ورزش و جوانان شهرستان آبيک به سبب رفع برخي مشکلات، اقدام به تعطيلي تنها استخر اين شهرستان کرد که سريعا موضوع برطرف و استخر باز شد چرا که تعطيلي تنها استخر آبيک عواقبي جدي در پي خواهد داشت.

فرماندار آبيک کاهش دسترسي به کانال‌هاي آب را در راستاي جلوگيري از غرق‌شدگي‌ها امر مهم و ضروري عنوان کرد.

رحماني خاطرنشان کرد: بايد نقاط حادثه‌خير در کانال‌ها و رودخانه شناسايي و ايمني‌سازي جدي در اين نقاط صورت گيرد تا شاهد اتفاقات ناگوار در اين مناطق نباشيم.

 

تخليه سد تنها راهکار يافتن غرق‌شدگان سد زياران

حکمت‌الله هاشمي معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان قزوين در اين کنفرانس خبري گفت: در زمينه ايمني سدها اقدامات خوبي صورت گرفته که در امر پيشگيري نيز اثرگذار بوده است.

وي گفت: جمعيت هلال احمر وظيفه غواصي و جستجوي جسد غريق در سدها و کانال‌ها را نداشته اما به سبب تعامل مطلوبي که بين مجموعه مديران استان برقرار است، نيروهاي هلال احمر در تمام ماموريت‌ها و گزارشات غرق‌شدگي حضوري فعال داشته‌اند.

معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان قزوين با بيان اين مطلب که امکان يافتن جسد در سد زياران به‌وسيله جستجو وجود ندارد عنوان کرد: با توجه به شرايط هندسي و سابقه چندين ساله سد زياران، هيچ‌گاه امکان يافتن جسد فرد غرق‌شده در سد زياران به‌ وسيله جستجو و غواصي وجود نداشته و تخليه سد تنها راهکار يافتن جسد است.

هاشمي در زمينه آموزش به غواصان شهرستان آبيک توسط نيروهاي جمعيت هلال احمر اعلام آمادگي کرد.

وي ادامه داد: با توجه به بروز اين گونه اتفاقات در سد زياران، تهيه يک قايق و دو ست لباس غواصي در شهرستان آبيک ضروري بوده تا در صورت بروز غرق‌شدگي اقدامات سريع توسط نيروهاي بومي شهرستان انجام شود.

 

گزارشات غرق‌شدگي 5 سال اخير استان قزوين پس از فوت فرد بوده است

پيمان نامدار مدير مرکز فوريت‌هاي پزشکي استان قزوين در اين نشست بيان کرد: شرايط سد زياران و کانال‌هاي اصلي و فرعي منتهي به اين سد به گونه‌اي بوده که بي‌توجهي به مسائل ايمني در سال‌هاي اخير خانواده‌هاي بسياري را داغدار کرده است.

وي گفت: براساس آمارهاي به‌دست آمده در 5 سال گذشته تمام گزارشات غرق‌شدگي در استان پس از فوت فرد غريق بوده و امکان احيا و ارائه خدمات پزشکي وجود نداشته است.

پايان پيام

 

related images