یکشنبه ۱۳۹۵/۰۱/۲۲

وزيري نژاد،مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين خبر داد:

بازديد بيش از 25 هزار گردشگر از موزه مردم شناسي قجر قزوين

وزيري نژاد،مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي قزوين گفت: در ايام نوروز 95، بيش از 25 هزار گردشگر از موزه مردم شناسي قجر بازديد کردند.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛سعيد وزيري نژاد افزود:خوشبختانه امسال با تمهيداتي که  در خصوص جذب گردشگر از قبل انديشيده شده بود،حمام قجر يکي از شلوغ ترين آثار تاريخي جذب گردشگر در ايام نوروز بود، اين نشان مي دهد که  حمام قجر در کنار مجموعه تاريخي فرهنگي سعدالسلطلنه به يکي از مهمترين آثار گردشگري تبديل  است.

وي اظهار کرد:دسترسي به موزه مردم شناسي قجر به لحاظ دسترسي کمي مشکل است، با اين وجود خوشبختانه مردم استان قزوين و گردشگران با آن ارتباط خوبي برقرار کرده اند،بدين منظور تلاش شد تا تبليغات خوبي جهت آدرس دهي به حمام قجر به روش کارتن پلاست در سطح شهر قزوين انجام شد.

اين مسئول با بيان اين مطلب که روزانه بيش از دو هزار نفر در اين نوروز از حمام قجر بازديد کردند،گفت:همچنين بيش از 20 غرفه صنايع دستي و  شيريني هاي سنتي شهر قزوين و ساير استان هاي کشور در اين موزه مردم شناسي برپا شده بود که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

وزيري نژاد افزود: همچنين به همت شهرداري و شوراي اسلامي شهر قزوين، در نوروز امسال موزه مردم شناسي قجر  به منظور تسهيل عبور و مرور خودروها و آسايش اهالي محله حمام قجر و  رفاه حال گردشگردان صاحب يک پارکينگ اختصاصي شد که خوشبختانه اين امر باعث افزايش رضايت مندي اهالي عبيد زاکاني و گردشگران شد، به طور ميانگين روزانه بيش از 250 خودرو از فضاي اين پارکينگ استفاده کردند که اکثر اين خودروها متعلق به گردشگران غير بومي بود.

وي در ادامه گفت: موزه مردم شناسي قجر از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آئين ها تشکيل شده است که در قسمت سربينه زندگي اقوام ساکن قزوين مانند تات، مراغي، کرد، لر و ترک به معرض نمايش گذاشته و در تالار مياندر، آيين هاي سيزده بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواري امام حسين (ع) و در قسمت آخر نيز شش شغل حجامت، مکتبخانه داري، بارفروشي، آهنگري، تعزيه خواني، دعانويسي و حلاجي در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته است.

به گفته وي حمام قجر يکي از کهن ترين و بزرگترين گرمابه هاي قزوين است که در سال 1057 هجري قمري توسط اميرگونه خان از اميران شاه عباس صفوي در محله عبيد زاکان فعلي اين شهر بنام حمام شاهي ساخته شد و پس از مرمت هم اکنون به موزه مردم شناسي تبديل شده است.

 

تصاویر مرتبط