4/6/2016

نصرتي، شهردار قزوين:

اجراي برنامه شکوفايي شهري موجب افزايش سرمايه گذاري در قزوين مي‌شود

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: اجراي برنامه جهاني ابتکار عمل شکوفايي شهري (CIP) موجب افزايش سرمايه گذاري در قزوين مي‌شود.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در نشست خبري ظهر امروز در سالن مفاخر شهرداري قزوين برگزار شد، افزود: اجراي برنامه جهاني ابتکار عمل شکوفايي شهري (CIP) که توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد تدوين و برنامه ريزي شده است، مي‌تواند روند رشد و توسعه قزوين را سرعت ببخشد و قزوين را در رسيدن به جايگاه مطلوب خود ياري رساند.

وي با اشاره به اينکه از سال 2012 تدوين اين برنامه جهاني در دستور کار برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد قرار گرفته است، اظهار کرد: در اين برنامه شش شاخصه براي سنجش شهرها تعيين شد و شهرهاي ثبت نامي بر اساس اين شش شاخصه مورد سنجش و داوري قرار گرفتند.

شهردار قزوين ادامه داد: براي شرکت در اين رقابت به همه کشورها اطلاع رساني صورت گرفته بود که تا روزهاي آخر از کشور ايران هيچ يک از شهرها حضور خود را اعلام نکرده بودند.

نصرتي با بيان اينکه ما از طريق مجمع جهاني شهرهاي اسلامي که دبيرخانه آن در قزوين واقع شده است، نسبت به پيگيري ثبت نام شهر قزوين اقدام کرديم، گفت: در روز آخر 64 شهر از 38 کشور ثبت نام خود را انجام داده بودند که در نخستين داوري 32 شهر، پس از آن 5 شهر و در نهايت از ميان دو شهر، يک شهر يعني قزوين به عنوان پايلوت اجراي برنامه جهاني ابتکار عمل شکوفايي شهري (CIP) انتخاب شد.

انتخاب شهر قزوين از ميان 64 شهر از 38 کشور

وي با اشاره به اينکه پس از انتخاب شهر قزوين در مرحله اول و حضور در بين 32 شهر، جمع آوري اسناد و پيگيري‌هاي بين‌المللي براي انتخاب اين شهر به عنوان پايلوت آغاز شد، عنوان کرد: دکتر ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور در اين برنامه به عنوان دبير اجرايي آن حضور داشتند که با نامه نگاري و حمايت‌هاي فراوان و بي بديل ايشان، شهر قزوين به عنوان پايلوت اجراي برنامه (CIP) انتخاب شد.

شهردار قزوين با بيان اينکه با نظر استاندار قزوين قرار بود معرفي اين موفقيت با حضور رئيس جمهور يا معاون اول ايشان انجام شود، گفت: با توجه به برنامه‌هاي کاري آنان اين موضوع به تعويق افتاد و در نهايت اين برنامه در دفتر رئيس سازمان محيط زيست کشور در تهران و با حضور نماينده سازمان ملل معرفي شد.

نصرتي تأکيد کرد: با اجراي اين برنامه، سندي براي شهر پايلوت تهيه مي‌شود که طبق آن پروژه‌ها و سرمايه گذاري‌هاي نهادهاي بين‌المللي، بانک‌ها و مؤسسات مالي وابسته سازمان ملل متحد، برنامه ريزي و اجرا خواهد شد.

وي ادامه داد: با انتخاب شهر قزوين، آماري در مدت سه ماه تهيه شد که با ارسال اين آمار به برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، بررسي اين آمار در دستور کار آنان قرار مي‌گيرد و پس از تأييد اين آمار، سند راهبردي اجراي برنامه ابتکار عمل شکوفايي شهري تهيه خواهد شد.

شهردار قزوين تأکيد کرد: در سال جديد با پيگيري‌هاي مستمر و دقيق، براي تصويب اين سند راهبردي و اجرايي شدن آن تلاش مي‌کنيم.

 اين سند را معتبرترين سند بين‌المللي براي شهرها دانست و افزود: بايد با مديريت صحيح شهري و استاني از اجراي اين برنامه در راستاي توسعه شهري قزوين بهره و پروژه‌ها را مطابق با اين سند راهبردي پيش ببريم.

نصرتي افزود: اين سند افتخاري براي شهر قزوين به حساب مي‌آيد و بايد با حمايت‌هاي همه جانبه به نتيجه برسد.

شهرداري‌ها سال سختي را پشت سر گذاشتند

شهردار قزوين سال 1394 را براي شهرداري‌ها سال سختي دانست و گفت: فراز و نشيب‌هاي مالي و بودجه‌اي در اين سال لحظه‌اي بود و پيش بيني اجرايي شدن و تحقق پروژه‌ها و انطباق آن با بودجه مصوب شهرداري‌ها کار ساده‌اي نبود.

نصرتي با اشاره به اينکه اين سال براي شهرداري‌هايي که در حال اجراي پروژه بودند، سخت‌تر گذشت، عنوان کرد: برخي از شهرداري‌ها در اين سال حفظ و نگهداري شرايط فعلي را وظيفه خود مي‌دانستند اما برخي ديگر همچون شهرداري قزوين در کنار انجام اين وظيفه، اقدامات اجرايي و توليد زيرساخت را نيز در دستور کار خود قرار داده بودند.

وي با بيان اينکه ما جزو تعداد انگشت شماري از شهرداري‌ها بوديم که نسبت به اجراي پروژه‌ها نيز اقدام کرديم، گفت: احداث بلوارها، تقاطع‌هاي غيرهمسطح، پارک‌ها و اجراي ديگر پروژه‌هاي شهري در دستور کار قرار گرفت و بسياري از اين پروژه‌ها با تحقق بودجه مصوب به نتيجه و بهره برداري رسيد.

احداث قطار تندرو و تحويل فرودگاه از برنامه‌هاي شهرداري است

شهردار قزوين با اشاره به اينکه احداث قطار تندروي قزوين-تهران در دستور کار قرار دارد، گفت: اين پروژه يکي از اساسي‌ترين موضوعات استاني و در حال پيگيري است که اميدواريم با حمايت‌هاي استاندار و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به نتيجه برسد.

نصرتي افزود: اين پروژه با مشارکت دولت، شهرداري و بخش خصوصي قابل انجام است.

وي با اشاره به مذاکرات انجام شده جهت خريد 20 فروند هواپيماي 40 نفره توسط شرکت هاي هواپيمايي کشور تصريح کرد: اميدواريم بتوانيم با توجه به ظرفيت فرودگاه و باند فرودگاه قزوين از طريق رايزني‌ها از اين دست هواپيماها در فرودگاه قزوين استفاده کنيم.

وي ادامه داد: طبق تفاهم نامه امضا شده اميدواريم تا تير ماه سال جاري بتوانيم اقدامات لازم تحويل فرودگاه از طريق سازمان خصوصي سازي را انجام دهيم که اين امر تنها با حمايت‌هاي کشوري، استاني و نمايندگان ميسر خواهد شد.

شهردار قزوين با اشاره به تقاطع‌هاي در حال ساخت در شهر قزوين نيز گفت: دو تقاطع در سال جاري و دو تقاطع ديگر در سال 1396 به بهره برداري خواهد رسيد.

نصرتي ادامه داد: زير ساخت ها در حال حاضر در شهر قزوين آماده شده و پروژه‌هاي بوستان ملي باراجين نيز به بهره برداري رسيده است.

پويايي شهر قزوين با سرمايه گذاري در بخش گردشگري محقق مي‌شود

شهردار قزوين با اشاره به اينکه برخي از زيرساخت‌هاي گردشگري توسط شهرداري قزوين ايجاد شده است، گفت: نوروز سال 1395، نوروزي متفاوت براي شهر قزوين بود و گردشگران زيادي وارد اين شهر شدند و از آثار مختلف تاريخي و طبيعي آن بازديد کردند.

نصرتي برگزاري جشنواره بازي و اسباب بازي را در جذب گردشگر بسيار مؤثر دانست و عنوان کرد: در سال جاري 105 هزار نفر به طور رسمي از جشنواره بازي و اسباب بازي و سراي سعدالسلطنه بازديد کردند که بسياري از گردشگران پس از حضور در اين جشنواره به بازديد از ديگر آثار تاريخي، مذهبي، طبيعي و گردشگري شهر ترغيب مي‌شدند.

وي با بيان اينکه توسعه گردشگري موجب توليد شغل و ثروت و پويايي شهرها مي‌شود، اظهار کرد: شهرداري قزوين با استفاده از ظرفيت‌هاي تبليغاتي همچون صدا و سيما و بزرگ‌ترين بيلبورد تبليغاتي کشور که در اتوبان تهران-قزوين نصب شده است، در راستاي معرفي شهر قزوين و توانمندي‌هاي اين شهر اقدام کرده است که نتايج آن را در نوروز امسال شاهد بوديم.

شهردار قزوين با اشاره به اينکه در حال حاضر زيرساخت‌ها و حداقل امکانات گردشگري در شهر قزوين فراهم شده است، گفت: تا رسيدن به جايگاه مطلوب فاصله داريم اما استفاده از اين امکانات و زيرساخت‌ها را نبايد ناديده گرفت.

نصرتي در پايان خاطرنشان کرد: وقتي شهري با وجود يک رستوران مي‌تواند جاذب گردشگر باشد پس قزوين با وجود اين ظرفيت‌هاي بي نظير بسيار بهتر و موفق‌تر خواهد بود و بايد به جايگاه واقعي خود در سطح ملي و بين‌المللي دست يابد.

پايان پيام/

 

related images