11/29/2015

در ديدار معاون شهردار گوآنجو با شهردار قزوين بررسي شد؛

زمينه‌هاي افزايش تعامل دوجانبه گوانجو چين و قزوين

با سفر معاون شهردار گوآنجو چين به همراه جمعي از فعالان دانشگاهي و اقتصادي اين شهر به قزوين و ديدار با شهردار قزوين زمينه‌هاي همکاري‌هاي دوجانبه مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ دکتر مسعود نصرتي، شهردار قزوين با ابراز رضايت از تعاملات دو کشور ايران و چين گفت: اين همکاري با قدمتي هزار و 700 ساله، يک همکاري سنتي و ديرينه است و نشان از اهميت هر دو کشور در مسير جاده ابريشم دارد.

وي ادامه داد: تعاملات ميان شهرهاي واقع در مسير جاده ابريشم دستاوردهاي خوبي در زمينه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، گردشگري و ... داشته و دو کشور ايران و چين نقش به سزايي در کسب اين دستاوردها ايفا کرده‌اند.

نصرتي عنوان کرد: اکنون کشورهايي که در مسير جاده ابريشم قرار ندارند علاقه‌مند به شرکت در برنامه جاده ابريشم و عضويت در مجمع کشورهاي واقع در مسير جاده ابريشم به صورت مجازي هستند.

شهردار قزوين اظهار کرد: بيش از 200 شهر در مسير آبي و خاکي جاده ابريشم واقع شده‌اند که شهرهاي زياد نيز خواهان عضويت در مجمع شهرهاي جاده ابريشم هستند که اين وضعيت نشانگر اهميت اين مسير در ابعاد مختلف است.

نصرتي از جاده ابريشم به عنوان پل ارتباطي بين شهرها و کشورهاي مختلف در عصر حاضر ياد و بيان کرد: اين جاده براي برقراري مبادلات فرهنگي، اقتصادي، گردشگري و ... بسيار مناسب است و در سال‌هاي گذشته مراکز مختلفي در سطح بين الملل با عناوين جاده ابريشم به وجود آمده و اکنون قزوين با چهارگروه در اين زمينه فعال است.

اين مسوول خاطرنشان کرد: ايران و چين مي‌توانند با اتحاد و همدلي به اهداف مورد نظر خود در بخش هاي مختلف دست يابند زيرا اين همکاري نقش مهمي را در توسعه و پيشرفت هر دو کشور ايفا مي کند.

نصرتي همچنين مذاکره با شوراي بازرگاني و مجمع شهرداران در اتحاديه جاده ابريشم را خواستار شد و گفت: اين مذاکره براي بررسي برنامه‌هاي بلندمدت و کوتاه‌مدت اين اتحاديه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وي با اشاره به اين که قزوين يکي از شهرهاي عضو اتحاديه حمايت از شهرها است گفت: شهرداري قزوين خواهان برگزاري اجلاسي با حضور همه شهرهاي عضو اين اتحاديه در سال آينده در قزوين است.

نصرتي با بيان اين مطلب که شهرداري قزوين به عنوان يکي از اعضاي مؤسس اين اتحاديه آمادگي لازم را براي پذيرش مسووليت‌هاي بيشتر در آن دارد، افزود:  شهرداري قزوين تمايل دارد، هيأت چيني در برگزاري اجلاس شهرداران جاده ابريشم در قزوين مشارکت داشته باشد.

در ادامه اين ديدار چن ژانگ ژو، معاون شهردار گوآنجو ضمن ابراز رضايت از حضور در قزوين و ديدار با شهردار اين شهرگفت: در جريان بازديد از دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين زمينه‌هاي افزايش همکاري‌هاي علمي دو جانبه مورد بررسي قرار گرفت که اين بررسي‌ها نتايج مطلوبي دربر داشت.

وي ادامه داد: با توجه به اين که قزوين يکي از شهر هاي واقع در کمربندي جاده ابريشم است همکاري ميان شهرهاي گوآنجو و قزوين از اهميت ويژه‌اي برخوردار خواهد بود.

وي افزود: به حضور فعالان اقتصادي شهر کوآنجو در قزوين اشاره و بيان کرد: حضور اين افراد در کنار تشکيل زيرمجموعه‌هاي تخصصي موجب افزايش همکاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي مختلف به ويژه در زمينه اقتصادي و کسب نتايج مطلوب در اين حوزه مي‌شود.

معاون شهرداري گوآنجو بر ضرورت تشکيل کميته‌هاي فرهنگي، علمي، آموزشي و گردشگري به منظور گسترش سطح همکاري‌ها ميان دو شهر قزوين و گوآنجو تأکيد کرد.

يکي از فعالان اقتصادي کشور چين با اشاره به اين که  65 شهر توسعه يافته در مسير جاده ابريشم واقع شده است گفت: کشور چين نسبت به راه‌اندازي يک صندوق اقتصادي به منظور توسعه زيرساخت‌ها و حمايت مالي از شهرهاي واقع در مسير جاده ابريشم اقدام کرده است.

وي ادامه داد: قزوين از ظرفيت‌هاي فراواني براي پيشرفت در زمينه هاي مختلف برخوردار است و اميدواريم با برقراري تعاملات پايدار، بسترهاي لازم براي توسعه هرچه بيشتر فراهم شود.

معاون شهردار چنزو نيز در اين جلسه از قزوين به عنوان يکي از شهرهاي اصلي جاده ابريشم ياد و بيان کرد: شهر قزوين و چنزو بنيانگذاران مجمع جاده ابريشم هستند و مي‌توانند در زمينه‌هاي اقتصادي و علمي تعاملات سازنده‌اي با يکديگر داشته باشند.

وي با ارائه پيشنهادهايي در زمينه افزايش تعامل ميان دو شهر قزوين و گوانجو ادامه داد: پس از بازديد از دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين براي گسترش همکاري ميان دو شهر در زمينه هاي دانشگاهي، فرهنگي، اقتصادي و ... ترغيب شده‌ايم.

معاون شهردار چنزو گفت: اتحاد و همدلي دو هدف مهم شهرهاي واقع در مسير جاده ابريشم است زيرا اين شهرها از نتايج مثبت حاصل از اين اتحاد بهره‌مند خواهند شد.

پايان پيام