7/30/2015

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

روزانه پنج تن پسماند عادي شده بيمارستاني در قزوين جمع آوري مي‌شود

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: روزانه بيش از 260 تن زباله از شهر جمع آوري مي‌شود که نزديک به پنج تن از آن را زباله‌هاي بي خطرسازي شده(عادي شده) توسط بيمارستانها و مراکز درماني تشکيل مي‌دهد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: از ابتدا تا پايان تير ماه سال جاري حدود 600تن (ماهيانه 150تن) زباله عادي شده بيمارستاني و مراکز درماني جمع آوري، حمل ، دفع و دفن شده است.
 وي اشاره کرد: زباله‌هاي بيمارستاني در زمره خطرناک‌ترين انواع زباله‌هاست و هرگونه سهل انگاري و کوتاهي در دفع آن‌ها به تهديدي جدي براي سلامت شهروندان منجر خواهد شد.
 منتظري خاطر نشان کرد: ماده 11 قانون مديريت پسماند صراحت دارد که تمام مراکز توليدکننده پسماندهاي ويژه و زباله هاي عفوني پزشکي بايد نسبت به جداسازي پسماندهاي عفوني و پر خطر از زباله‌هاي عادي اقدام کنند و همچنين به استناد ماده 13 قانون مديريت پسماند مخلوط کردن پسماندهاي پزشکي با ساير پسماندها و تخليه و پخش آن‌ها در محيط و استفاده و بازيافت از اين نوع زباله ها ممنوع است.
 وي اضافه کرد: مراکز توليدکننده چنين زباله هايي موظف به جداسازي اين نوع زباله ها در مبدا و استفاده از سطل ها و کيسه هايي با رنگ مشخص هستند.
 اين مسئول با بيان اينکه تمامي بيمارستان‌هاي شهر مجهز به دستگاه بي‌خطرساز زباله هستند، افزود: تمام بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي ملزم به تفکيک زباله‌هاي عادي از عفوني هستند که با پيگيري‌هاي صورت گرفته تمامي بيمارستان‌هاي شهر به دستگاه اوتوکلاو مجهز شده اند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين درباره نحوه بي‌خطر سازي، جمع آوري و حمل پسماند عفوني مراکز درماني نيز گفت: در حال حاضر  زباله هاي عفوني اين مراکز توسط بخش خصوصي و با خودرو هيدرو کلاو صورت مي گيرد اين درحالي است که برخي از اين مراکز هنوز جهت عقد قرارداد با شرکت مذکور اقدام نکرده‌اند که اميدواريم با پيگيري هاي لازم تمامي اين مراکز زباله عفوني خود را با اين روش بي‌خطر سازي و امحا کنند.
 منتظري با تاکيد بر توجه اين سازمان به ارتقاء شاخص هاي زيست محيطي و سلامت شهروندي در کليه فرايندها و فعاليت هاي خود اظهار کرد: کارشناسان سازمان ضمن نظارت مستمر بر موقعيت تمامي بيمارستان‌ها و مراکز درماني، بهسازي شرايط بي‌خطر سازي پسماند هاي عفوني بيمارستان‌ها و مراکز درماني را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
 وي در ادامه به هزينه‌هاي مديريت بر پسماندهاي خطر ناک و عفوني اشاره و افزود: هزينه جمع آوري، حمل، دفع و دفن اين پسماند‌ها به طور تقريبي کيلويي 1250 ريال مي‌باشد.
 مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين عدم همکاري برخي از مراکز درماني را مهم‌ترين مشکل براي مديريت پسماندهاي عفوني دانست و تصريح کرد: اميدواريم با اجراي دقيق فرآيند بي‌خطرسازي در داخل بيمارستان‌ها، مراکز درماني،مطب‌ها و.... براي جمع آوري و حمل اين پسماند‌ها، مديريت صحيح، بهينه و عاري از هرگونه خطر را شاهد باشيم.
 پايان پيام

 

related images