چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۱۰

کاظمي، مديرعامل سازمان پارک‎ها و فضاي سبز شهرداري قزوين:

جابجايي درختان در اجراي پروژه‌هاي عمراني شهرداري قزوين يک افتخار است

شهرداري قزوين براي گسترش، حفظ و صيانت از فضاهاي سبز شهري و با انجام کار کارشناسي نسبت به انتقال تعدادي از درختان موجود در مسير اجراي پروژه‌ها اقدام کرده است که اجراي موفقيت آميز اين طرح از افتخارات اين نهاد مردمي به شمار مي‌رود.

 

سيد مهدي کاظمي، مديرعامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري قزوين گفت: توسعه شهرها، افزايش جمعيت، گسترش شهرشيني و صنعتي شدن جوامع، پديدآورنده آثار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي عديده‎اي مي‌باشد.
 
به گزارش روابط عمومي سازمان پارک ها و فضاي سبز ،سيد مهدي کاظمي اضافه کرد: همچنين گسترش حاشيه نشيني، افزايش تراکم جمعيتي در واحد سطح، ازدياد خودروها و به تبع آن توليد روز افزون ترافيک درون شهري موجب شده است هر روزه جهت و سمت و سوي توسعه شهرها با رويکردي جديد طراحي و اجرا شود.
وي افزود: اين عوامل موجب مي‌شود روزانه شاهد تغيير و تحولات چشمگيري در نظام برنامه‌ريزي شهري باشيم که تلاش براي بهبود وضعيت ترافيکي شهر در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافيک شهر قزوين از مهم ترين برنامه ريزي هاي صورت گرفته در اين راستا به شمار مي رود.
 
مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري قزوين خاطرنشان کرد: بديهي است اجراي هرگونه عمليات عمراني به ويژه اجراي تقاطع هاي غيرهمسطح، اصلاح هندسي معابر، تقاطع ها و ابنيه شهري، تغيير و تحول در سيستم تأسيسات و عناصر شهري را به به دنبال خواهد داشت.
 
 وي افزود: لذا ناگزير، عوامل نامبرده موجب انتقال و يا عقب نشيني برخي از فضاهاي عمومي مانند کاربري هاي فضاي سبز شهري خواهند شد و از آنجايي که حفظ و صيانت از فضاهاي سبز جزو اصول استراتژيک و برنامه ريزي شهرداري قزوين به شمار مي رود، وارد آمدن حداقل آسيب به اينگونه فضاها در اولويت برنامه ريزي با و تصميمات مجموعه مديريتي شهر قزوين قرار دارد.
 
اين مسئول با بيان اين مطلب که شهر قزوين به دليل برخورداري از سرانه قابل قبول فضاي سبز با شاخصه 5/12 متر مربع فضاي سبز عمومي به ازاي هر شهروند در رديف شهرهاي پيشتاز و موفق در اين زمينه است، افزود: توسعه شبکه آب خام و فضاي سبز شهري موجب شده است شهرداري قزوين نشان برتر محيط زيست کشور را به خود اختصاص دهد.
 
کاظمي با يادآوري اين مطلب که شهرداري قزوين با مشارکت حوزه هاي مختلف دخيل و به ويژه با محوريت سازمان پارک ها و فضاي سبز، مصمم به نگهداري و حفظ فضاهاي سبز شهري مي‌باشد گفت: شهرداري قزوين براي دستيابي به اين هدف قطع حداقل درختان در اجراي پروزه هاي عمراني را دستور کار قرار داده است و گزينه پيشنهادي در اين راستا، انتقال درختان به مکان ديگر مي باشد و چنانچه درختي در مسير توسعه خيابان ها و تقاطع ها قرار داشته باشد يا مانع تردد روان ترافيکي شود اين مهم در اولويت کاري شهرداري قزوين قرار مي گيرد.
 
مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز انتقال تعدادي از درختان بلوار کمربندي حمهوري اسلامي، شهيد بهشتي و بلوار معلم را به بلوار صياد شيرازي در شهرک مينودر، بوستان ملت و دهکده طبيعت از نمونه هاي موفق اجراي اين طرح عنوان کرد.
 
وي احياي درختان انتقالي را جزو افتخارات سازمان پارک ها و فضاي سبز دانست و اظهار داشت: مسائلي مانند تماس درختان با شبکه هاي برق، نوع گونه هاي گياهي، فصل انتقال و نداشتن سلامت لازم درخت جهت انتقال از مهم ترين مواردي است که مانع انتقال درختان مي شوند.
 
مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز خاطرنشان کرد: سعي شده است تا با اجراي برنامه هاي جايگزين مانند توسعه درختکاري با مشارکت شهروندان، مناطق شهرداري، نواحي شهري و شوراياري ها، مدارس و نهادها و با جايگزيني 50 هزار اصله نهال در سطوح مختلف پارکي و خياباني با حدود 70 درصد پيشرفت فيزيکي کمبودها به حداقل برسد.
 
کاظمي يادآور شد: توسعه فضاهاي سبز حاشيه تقاطع هاي غيرهمسطح مانند پل ولايت، سيدحسن نصراله، ميدان سرداران، تقاطع غيرهمسطح امام علي (ع) پل شهيد رجايي و در ادامه آن اجراي فضاي سبز پل نخبگان، اثرات اکولوژيکي حاصل از قطع حداقلي درختان را تعديل مي کند.
 
مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز خاطرنشان کرد: توسعه پارک هايي مانند پارک محلي نسترن در محله دانش، پونک، بانوان در مينودر، بوستان ملاخليلا در راستاي هماهنگ سازي خدمات شهرداري در همه زمينه ها ازجمله توسعه فضاهاي سبز شهري صورت مي گيرد.
 
کاظمي از مساعدت و مشارکت شهروندان در اجراي طرح هاي مختلف شهري از جمله طرح انتقال درختان قدرداني کرد.
 
کاظمي عنوان کرد: در چند روز گذشته درلابه لاي اخبار و مطالب منتشر شده در فضاهاي مجازي به طراحي پوستر و فراخواني درخصوص برگزاري سوگواري براي درختان و نامه اي از طرف همان جمع به شهردار قزوين در خصوص برخي توصيه ها و انتقادات زيست- محيطي برخورد کرده ايم که ذکر مطالبي در اين خصوص جهت تنوير افکار عمومي ضرورت دارد.
 
کاظمي ادامه داد: شهرداري قزوين طي 6 سال گذشته بحث رشد و توسعه فضاي سبز و رسيدن به محيط زيستي بهتر را در دستور کار خود قرار داد.
 
وي بيان کرد: اقدامات بزرگي از جمله احداث 15 بوستان از 56 بوستان فعلي شهر شامل بوستان هاي دانش، انديشه، خبرنگار، ايثار، جانباز، نسترن، ملاصدرا، دانشجو، فاز 1و 2 بانوان، ورزش، پامچال، مشاهير، سراي پيشکسوتان، چوبيندر، تمامي حاشيه هاي فضاي سبز ناحيه کوثر و مينودر، احداث 75 هکتار فضاي سبز در شمال شهر در حاشيه اتوبان، ادامه رشد و توسعه بوستان ملي باراجين در مساحت هزار و 400 هکتار و آغاز فاز 2 بوستان ملي باراجين به مساحت 400 هکتار صورت گرفته است.
 
وي احداث دهکده بزرگ طبيعت، کاشت 50 هزار اصله درخت در اسفند ماه 93 و فروردين ماه 94، آماده سازي بستر حدفاصل ميدان مينودر تا عوارضي جهت دومين رينگ کمربند سبز شهر به وسعت 15 هکتار و افتتاح 5 بوستان 5/5 هکتاري ملاخيلا، بانوان 2 در ناحيه مينودر، 5/4 هکتاري بانوان 3 در جنوب شهر، دومين بوستان شهرک دانش و بوستان پونک تا پايان سال جاري، کلنگ زني بوستان بزرگ 26 هکتاري درحاشيه رودخانه باراجين در خرداد ماه امسال و بازسازي بسياري از بوستان هاي شهر از جمله ملت، توحيد، شهدا و شهيد بابايي تنها گوشه اي از اهتمام مجموعه شهرداري در اجراي فضاهاي سبز شهري نام برد.
 
وي افزد: در اجراي بسياري از پروژه‌هاي شاخص شهري که بر اساس طرح هاي بالادستي به مرحله اجرا گذاشته شده به اجبار قستي از درختان و فضاهاي سبز شهري دستخوش تغيير شده است، ولي شهرداري در هنگام افتتاح اين پروژه ها نسبت به ايجاد چندين برابري فضاي سبز به جاي فضاهاي سبز از دست رفته اقدام کرده است که شاهد اين ادعا احداث 20 هکتار فضاي سبز در پل هاي ولايت، نصر، امام علي (ع)، شهيد رجائي، سرداران ، شهيد مطهري و نخبگان، مي باشد.
 
مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز گفت: علاوه بر اين اقدامات طي 6 سال گذشته شهرداري در راستاي بهتر شدن محيط زندگي شهروندان نسبت به تعطيلي کارخانه هاي آسفالت قديمي و خريد 2 کارخانه مدرن آسفالت بدون آلودگي محيطي، بازسازي پياده راه هاي شهر ، احداث مسيرهاي دوچرخه سواري ، احداث 400 سرويس بهداشتي عمومي در سطح شهر، تاسيس صندوق حفظ محيط زيست، احداث زمين هاي بازي و ورزش و تجهيز بوستان هاي شهري به دستگاه هاي ورزشي، احداث مجتمع دفن بهداشتي زباله و کارخانه کمپوست در محمد آباد و احداث ايستگاه هاي سوخت CNG اقدام کرده است که نمود عيني اين اقدامات، انتخاب شهر قزوين در سال 92 به عنوان "شهرپاک ايران "و در سال 93 به عنوان "شهر دوستدار محيط زيست" است.
 
اين مسئول يادآور شد: تأسيس سازمان باغستان با حمايت شهرداري قزوين جهت حفظ و احياي 2 هزار و 500 هکتار باغستان سنتي شهر از ديگر اقدامات مؤثر مجموعه مديريت شهري قزوين به شمار مي رود و اين در حالي است که مسئوليتي در اين خصوص متوجه شهرداري قزوين نيست ولي به عنوان پيشتاز در اين امر به صحنه آمده و با اقدامات انجام شده که شواهد و مدارک آن موجود است طي چند سال گذشته از تخريب و از بين رفتن صدها هکتار از باغستان سنتي شهر جلوگيري کدپرده است.
 
کاظمي خاطرنشان کرد: در اجراي پروژه هاي جديد شهري که نياز به قطع يا جابه جايي درختان بود با بررسي دقيق وکارشناسي، بسياري از درختاني که قابليت انتقال به ساير نقاط شهر از جمله بوستان ملي باراجين، توقفگاه جديد اتوبوسراني و بوستان هاي شهري و... داشتند توسط يک تيم مجرب و کارشناس پس از بررسي انجام شده اين انتقال صورت گرفت و ازا بين رفتن بسياري از درختان جلوگيري شد، ضمناً انتقال بيش از 95 درصد درختان موفقيت آميز بوده است.
پايان پيام/
 

 

تصاویر مرتبط