6/29/2015

سياهپوش، عضو کارگروه قزوين +20 :

شهرداري در پروژه هاي شاخص به موضوعات زيست محيطي توجه دارد

شهرداري قزوين تا در حد امکان از قطع درختان خودداري کرده و در حد توان نسبت به جابه جايي آنها اقدام ميکند و اين اقدام مهم از سوي شهرداري قابل تقدير و بسيار ارزشمند است.

 

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ سيد صادق سياهپوش، عضو اسبق شوراي شهر قزوين و عضو کارگروه «قزوين + 20 « با بيان اين مطلب گفت: بايد به شهرداري دست مريزاد گفت که در روند اجراي پروژه هاي شاخص عمراني و ترافيک شهري، به موضوعات زيست- محيطي توجه دارد و درختان را قطع نميکند بلکه آنها را با بهره گيري از توان و دانش فني به محل هاي ديگر جابه جا مي کند.
وي با اشاره به اين مطلب که هرگونه ساخت و ساز و تغيير کاربري در شوراها و کميسيون هاي مربوطه شهري و استاني تصويب مي شود، افزود: شهرداري قزوين توانسته با تدابير لازم در فصل بهار، کمربندي فضاي سبز را در حاشيه عوارضي اتوبان ايجاد کند که اين همه تلاش به کمک و همت شهروندان و به ويژه کارکنان شهرداري و سازمان هاي پارکها و فضاي سبز و باغستان بوده است.
قزوين يکي از 4 شهر برتر در حوزه فضاي سبز شهري کشور
سياهپوش با بيان اين مطلب که قزوين در زمينه برخورداري از بوستان ها و فضاهاي سبز شهري و توسعه و تجهيز آنها با داشتن 2 هزار و 500 هکتار باغستان سنتي به گواه آمارهاي رسمي در رديف يکي از 4 شهر برتر کشور قرار دارد گفت: از سال 86 به بعد، زمينه فعاليت سازمان باغستان سنتي و فعالتر شدن حفظ، نگهداري و توسعه فضاهاي سبز شهري آغاز شده و هم اکنون قزوين داراي 56 بوستان محلي و بوستان ملي باراجين با مساحت هزار و 400 هکتار است.
سياهپوش اظهار داشت: در دوره اول شوراي شهر با پيگيريهاي مختلف شهرداري و تعدادي از اعضاي شوراي شهر، بوستان ملي باراجين از حوزه اختيارات سازمان منابع طبيعي(جهاد کشاورزي) به شهرداري منتقل شد که اين اتفاق با حضور وزير و رئيس سازمان منابع طبيعي افتاد که به خاطر دارم توسط اعضاي شوراي اسلامي شهر که 9 نفر بودند، 9 اصله درخت کاشته شد و هم اکنون آن درختان قدمت 15 و 16 ساله دارند.
سياهپوش ادامه داد: اکنون سرانه فضاي سبز شهر قزوين 5/12 متر مربع مي باشد و اين در حالي است که استاندارد سرانه فضاي سبز کشور بين 7 تا 12 است، يعني فضاي سبز قزوين در بهترين و عالي ترين شرايط قرار دارد و کمترين شهري را ميتوان يافت که همانند بوستان ملي باراجين فضاهاي تفريحي، فرهنگي و پارکي داشته باشد.
کاشت 50 هزار اصله درخت در هر سال در قزوين
عضو اسبق شوراي اسلامي شهر افزود: هر ساله حدود 50 هزار اصله درخت در اسفند ماه و به مناسبت روز درختکاري توسط شهرداري قزوين و با کمک سازمان منابع طبيعي و امور جنگل ها بين مردم توزيع و در کاشت آن توسط شهرداري همکاري ميشود.
وي با تأکيد بر ضرورت رعايت حقوق شهروندي گفت: اگر مهاجرتهاي شديدي به قزوين صورت نمي گرفت، شايد نيازي به احداث خيابان ها، پل ها و بعضي از اقدامات توسعه شهري نبود، بنابراين به ناچار بايد بپذيريم که تبديل روستاها به شهر و مهاجرت افراد به شهرها موجب شده تا مسائل ترافيکي مورد توجه قرار گيرد مگر مي شود توسعه در شهر باشد و منظر شهر ايجاد شود و شهري نمونه داشته باشيم و بخواهيم کلان شهر شويم ولي چند درخت جابه جا نگردد.
احداث جايگاه دفن زباله در محمد آباد مهمترين اقدام زيست محيطي شهرداري
سياهپوش بيان کرد: به نظر مي رسد اگر اين سازمان هاي وابسته به شهرداري همت نمي کردند، شهر ما اين گونه زيبا و داراي اين ميزان از سرانه فضاي سبز نبود البته اين نيست که نبايد خلاقيت داشت چون قزوين شهري آباد است و جاي کار بسيار زياد دارد.
وي ادامه داد: در دوره اول شوراي اسلامي شهر بازديدي از جايگاه زباله و اقع در 15 کيلومتري جاده بوئين زهرا صورت گرفت که قابل ذکر است که جايگاه زباله از زمان پيش از شروع کارخانجات شهر صنعتي ليا بود يعني شهرداري زباله هاي خود را در آنجا مدفون ميکرد.
عضو کارگروه « قزوين + 20 « ادامه داد: در واقع اين کارخانجات بودند که جنب جايگاه زباله تأسيس شدند که بسيار جاي تأسف داشت و خود شهروندان خوب به خاطر دارند زباله ها از شمالي ترين منازل شهر توسط وانتبارها و نيسانها به اين نقطه حمل مي شدند تا به ايستگاه جايگاه زباله برسد قسمتي از آن در سطح شهر و جاده بويين زهرا پخش مي شد.
سياهپوش اضافه کرد: با حمايت شهرداران و مساعدت شهروندان با خريد تريلرها اکنون زباله به شکل مطلوبي به جايگاه جديد زباله انتقال مييابد و تغيير محل جايگاه زباله به محمد آباد خود پروسه اي چندين ساله داشت که متاسفانه با عدم همکاري تعدادي از ادارات و سازمان ها مواجه بود که در سال هاي اخير شهرداري با عزمي راسخ موفق به تغيير مکان آن شده است و اين که يکي از بهترين اقدامات زيست- محيطي اين نهاد به شمار مي رود.
هدايت آب هاي سطحي يک پروژه مهم شهري
وي با اشاره به اين مطلب که جمعآوري آبهاي سطحي به ويژه فاضلابهاي جاري رودخانه بازار و اکثر نهرهاي سر باز و رودخانههاي اطراف شهر از سوي شهرداري صورت گرفت، گفت: اکنون ميتوان در هر موقعي که بارندگي شديد باشد اطمينان خاطر داشت که آب به مغازها و خيابان ها و منازل شهروندان جاري نميشود.
سياهپوش بيان کرد: تقاضا دارم استاندار قزوين در خصوص کمک به شهرداري و به ويژه در زمينه فعال سازي ادارات همراه و همگام با شهرداري تصميم گيري هاي لازم را اتخاذ کند تا مديريت واحد شهري محقق شود.
سياهپوش گفت: در حال حاضر شهرداري صرفا شهرداري شهر و شهروندان قزوين نيست بلکه کليه شهرهاي اطراف آن مانند البرز، محمديه، شريف آباد، بيدستان تا شعاع چند کيلومتر از امکانات فرهنگي، تفريحي، اجتماعي و .. اين شهر استفاده مي کنند، بنابراين شايسته است همه مسئولان در جهت توسعه و آباداني شهري با قدمت چند هزار ساله تلاش کنند.

 

related images