1/16/2012

در کارگروه قزوين + 20 مطرح شد؛

شهرداري قزوين بايد در تصميمات طرح مجموعه شهري قزوين سهيم باشد

شهرداري قزوين بايد در تصميم گيري هاي کلان نسبت به سرنوشت طرح مجموعه شهري قزوين که شامل شهرهاي اقماري آن نيز مي شود، سهيم باشد.

 

خطيبي فعال عرصه مسکن، اين موضوع را در نهمين جلسه از سري سوم کارگروه قزوين+20 چهارشنبه گذشته مطرح کرد؛ در اين نشست پيش نويس بيانيه هفتم اين کار گروه قرائت شد تا اعضا نظر ات نهايي خود را در خصوص شرايط برنامه ريزي و اجرايي 20 طرح تحول گرا براي شهر به شهرداري ارايه دهند تا در بودجه نويسي سال 91 نسبت به هزينه ها، رديف بودجه لازم در نظر گرفته شود.
به گزارش پيام شهر؛ خطيبي ياد آورشد: شهرداري قزوين به بيش از 700 هزار نفر از ساکنان قزوين و شهرهاي اقماري خود خدمات شهري ارايه مي دهد در حالي که هزينه اين خدمات تنها از ساکنان قزويني دريافت مي شود، بنابر اين انتظار دارد که در تصميم گيري طرح مجموعه شهري قزوين، شهرداري نيز نقش اصلي را ايفا کند و در عين حال در تامين هزينه هاي اين خدمات سربار نيز شهرداري ديگر شهرها سهمي داشته باشند.
رئوفيان يکي ديگر از فعالان صنعت ساختمان سازي و عضو انجمن انبوه سازان قزوين نيز خاطر نشان کرد: جهت انجام «مهندسي ارزش» نسبت به طرح هاي شهرداري و در نتيجه ايجاد هم افزايي و ساز و کارهاي تقويت کننده طرح ها نسبت به يکديگر، تعريف نظامي خاص جهت راه اندازي دفتر مديريت پروژه با هدف انتخاب مناسب اولويت ها در طرح هاي سرمايه گذاري ضروري است.
وي با اشاره به بحث ترافيک شامل اولويت هاي سه، چهار، پنج و 19 مصوبات بيست گانه کارگروه، با عنوان پروژه هاي ترافيکي و بهبود عبور و مرور شهري گفت: بهتر است آيين نامه هاي تشويقي براي ساخت توقفگاه به صورت انواع مشارکت هاي مردمي تدوين شود و همچنين جرايم مربوط به تخلفات به حساب خاص بانکي براي احداث توقفگاه واريز شود و نيز ضرب الاجلي جهت ايجاد نهضت ساخت توقفگاه هاي عمومي در شهر قزوين از سوي شهرداري تعيين شود.
پرهيزکاري از کارشناسان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز در اين جلسه نسبت به بندهاي موجود در خصوص بافت فرسوده پيشنهاد کرد: در رابطه با بافت فرسوده شهر قزوين که بخش بزرگي از بافت تاريخي در آن قرار دارد، به جاي عبارت "تدوين ظوابط جدي تر اجرايي براي دخالت در حريم هاي درجه يک ميراث فرهنگي و آغاز بازسازي" از عنوان "تدوين سند احياي بافت تاريخي و بهسازي بافت فرسوده" استفاده کنيم.
خطيبي در اين رابطه، با اشاره به طرح تفصيلي گفت: يکي از مشکلات عمده اي که طرح تفصيلي در بهسازي و نوسازي و مرمت بافت فرسوده و تاريخي شهر براي شهروندان و شهرداري به وجود آورده، خط کشي هاي قانوني در نقشه شهر مي باشد که با خطوط مالکيتي تداخل و تناقض دارد.
پرهيزگاري در توضيح اين مساله ياد آور شد: در بازنگري طرح تفصيلي به اين مساله توجه شده و اصلاح لازم صورت گرفته تا منطبق با خطوط مالکيتي برنامه ريزي ها صورت گيرد، اما در نوسازي بافت فرسوده و مرمت و نگهداري بافت تاريخي، مساله قدري عميق تر و ريشه اي است و به نظر بنده بايد به دنبال طرح عملياتي براي اين امر باشيم.
نداف يکي ديگر از اعضا کارگروه قزوين + 20 نيز در اين نشست با اشاره به مباحث اقتصادي کلان در کشور و تاثير آن بر چرخش مالي شهرداري ها گفت: به دليل وجود تورم، تهيه و تدوين بودجه اي که بتوان سياست انقباضي را در هنگام ضرورت نسبت به آن اعمال کرد، براي شهرداري چندان امکان پذير نيست بلکه بايد بر روي اطلاع رساني، فرهنگ سازي و ايجاد تسهيلات براي پرداخت آسان تر عوارض شهرداري از سوي شهروندان تمرکز کرد.
نداف خاطر نشان کرد: ايجاد امکاناتي مانند پرداخت الکترونيکي، اينترنتي و اطلاع رساني و تبليغات گسترده، تاثير بسزايي در افزايش رغبت شهروندان جهت پرداخت عوارض و به دنبال آن رشد درآمدهاي شهرداري به همراه دارد که نياز اعمال سياست هاي انقباضي در بودجه شهرداري را نيز به حداقل مي رساند.
هدايت فر يکي ديگر از اعضاي اين جلسه نيز گفت: شهرداري قزوين در انجام ماموريت هاي محوله در مسير توسعه شهر مظلوم واقع شده است چرا که هميشه تمام سنگيني و بار کارها، بر دوش شهرداري گذاشته مي شود که وسيع تر از محدوده اختيارات و درآمدهاي آن است.
وي ادامه داد: بهتر است در تدوين راه کارها و پيشنهادات براي بودجه سال 91 بر همکاري بيشتر، تعامل بهتر و مسووليت پذيري ساير نهادها، سازمان ها و ادارات دولتي نيز تاکيد شود و در اين مورد براي آنها الزاماتي در نظر گرفته شود.
زرآبادي کارشناس اداره کل ثبت اسنادو املاک نيز پيشنهاد کرد: در راستاي گسترش و توسعه شهر، شهرداري بهتر است نسبت به خريد بيشتر زمين و ذخيره سازي آن توجه نشان دهد و تمرکز خود را تنها بر جلب مشارکت و سرمايه گذاري بخش خصوصي صرف نکند.
علي حسن ظاهري رييس کارگروه قزوين +20 نيز ضمن تاييد اين پيشنهاد گفت: بايد زمان مناسبي را براي توجيه و برنامه ريزي و ارايه پيشنهاد عملي به صورت آيين نامه جهت عملياتي کردن خريد زمين در نقاط مختلف شهر اختصاص دهيم تا بتوانيم اين پيشنهاد را با سازو کار اجرايي آن به شهرداري ارايه کنيم.
افتخاري از ديگر فعالان صنعت ساختمان نيز در خصوص بهبود وضعيت ترافيکي شهر به ويژه در مرکز و بخش هاي تجاري قزوين گفت: بهتر است اين مسيرها به روي خودروهاي شخصي بسته شود و تنها ناوگان حمل و نقل عمومي در آن فعاليت داشته باشد.
وي پيشنهاد داد: مي توان با راه اندازي تراموا مشکل جابه جايي شهروندان را در عين حفظ زيبايي بصري، حفظ محيط زيست و آرامش ساکنان قزويني حل کرد.
ظاهري در رابطه با اين پيشنهاد نيز گفت: کميته ترافيک در طرح جامع ترافيک شهرداري قزوين براي اين مسايل تمهيداتي انديشيده و راه کارهاي اجرايي نيز براي آن در نظر گرفته است.
دربندي زاده معاون خدمات شهري شهرداري قزوين در اين نشست از حاضران خواست: به نيازهاي ضروري شهر قزوين مانند اتصال به شبکه مترو، تاکيد جهت حفظ فرودگاه و ايجاد زير ساخت هاي لازم با هدف انتقال يک يا چند وزارتخانه از تهران به قزوين توجه شود و با محوريت اين مسايل طرح و پيشنهادات بخش ترافيکي جهت تدوين بودجه سال 91 شهرداري ارايه شود تا شاهد ادامه حرکت شهر به سمت توسعه پايدار در سال آينده هم باشيم.
وي با اشاره به اتصال راه آهن قزوين – بويين زهرا به شبکه ريلي کشور، در خصوص در نظر گرفتن طرح هايي جهت ايجاد زير ساخت هاي لازم، توضيح داد: براي توسعه شهر و افزايش کيفيت شهر نشيني، توجه به چگونگي ايجاد زير ساخت هاي لازم پيش از وقوع حوادث غير مترقبه و همچنين براي مقابله با آن ضروري است.
در اين جلسه حسين پور يکي از اعضاي کارگروه نيز در خصوص بندهاي مختلف اولويت دوم مصوبات کارگروه، مبني بر ساماندهي ورودي ها، تاکيد کرد که بايد طرح ها و پروژه ها ضمن هماهنگي با يکديگر، به ايجاد وحدت رويه در ساماندهي شهر کمک نمايند تا باعث هم افزايي طرح ها نسبت به هم شوند و بين سيما و کاربرد آنها ارتباط برقرار شود.
فاطمه اشدري عضو شوراي اسلامي شهر قزوين نيز بر در نظر گرفتن دوره زماني براي اجرايي شدن طرح ها تاکيد و خاطر نشان کرد: بدون در نظر گرفتن بازه زماني براي طرح ممکن است انجام آنها به تعويق بيافتد و در آينده اي نه چندان دور اجراي همين طرح با قوانين، شرايط محلي و ساير طرح ها ناسازگار شود، مانند آنچه که در ميدان مينودر يا بوستان بانوان شاهد هستيم.
علي حسن ظاهري تاکيد کرد: اين کارگروه در کنار تدوين 20 طرح تحول گراي قزوين، قرار است که پيشنهادات عملياتي براي طرح ها ارايه دهد و حتي از طرح هاي کم خرج اما تاثير گذار در اين راستا استفاده کند.
گفتني است؛ در اين جلسه پس از بحث و گفت و گوي تمامي حاضران و ارايه پيشنهادات و نظرات، با اصلاحات در عناوين پيشنهادي ذيل شش اولويت يک، دو، سه، چهار، پنج و نوزده، موافقت شده و ادامه بحث پيرامون ساير اولويت ها به جلسه آينده در روز چهارشنبه 14  دي ماه موکول شد.
پايان پيام

 

related images